IF - protein v půstovém okně?

11 příspěvků
Strana 1 z 1

Pro přidání tématu nebo reagování na téma musíte být přihlášení.
Pokud nejste registrovaní, tak se prosím registrujte.

IF - protein v půstovém okně?

#1

Ahoj,
před týdnem jsem začal zkoušet IF protokol v klasickém provedení 16/8. Krmící okno začíná v 11.30 a končí 19.30. Nemám problém si nedávat v půstovém okně nic, ale k vůli příznivější situaci pro anabolizaci si dávám ráno, cca v 6.00 25g Whey CFM80 RAW do kterého přisypu trochu kakaa na vaření. Ano/Ne? Děkuji za radu.

Martin Prchal Offline

checht777

31.01.2017 06:29

Odpovědět

Re: IF - protein v půstovém okně?

#2

Zdar, jako protein pulse v IF se víc hodí třeba hydro+glukóza nebo AMG+glukoza

Petr Špryňar Offline

graves9

15.02.2017 07:25

Odpovědět

Re: IF - protein v půstovém okně?

#3

Díky.

Martin Prchal Offline

checht777

15.02.2017 14:28

Odpovědět

Re: IF - protein v půstovém okně?

#4

Zdar, mam opacny problem. Zraci okno mam 9-17, ale nekdy cvicim az vecer kolem 19:00. Je velky problem dat si po cviceni neco z amg rady? Idealne post workout, v nejhorsim ciste amina a ionty?

Lada Offline

kripl

před 1 měsícem

Odpovědět

Re: IF - protein v půstovém okně?

#5

kripl: Zdar, mam opacny problem. Zraci okno mam 9-17, ale nekdy cvicim az vecer kolem 19:00. Je velky problem dat si po cviceni neco z amg rady? Idealne post workout, v nejhorsim ciste amina a ionty?
Po dvou letech zkušeností s IF bych viděl, že to nebude problém. Záleží jaký máš cíl. Jestli ti jde o redukci a nebyl ten trénink vražedný, nemusíš dávat nic, nebo před trénikem dát BCAA nebo Leucin, nebo nějaký aminokomplex, aby se co nejvíc vykrila katabolizace ze zátěže. Jestli preferuješ rychlou regeneraci a anabolizaci, tak bych dal po tréninku CFM (nebo HYDRO) + mix, glukózy a maltodextrinu. V IF jde v principu hlavně o to, že v půstovém okně nechceš rozjíždět trávení. Rychle vstřebatelný protein a monosacharidy tí nějak trávení nerozjedou a sekrece inzulinu bude směřovat aminokyseliny primárně do svalů.

Za tento příspěvek bylo poděkováno 1x.

Martin Prchal Offline

checht777

před 1 měsícem

Odpovědět

Re: IF - protein v půstovém okně?

#6

Problé to není, každopádně když si dáš protein, nebo nedejbože přímo glukozu tak už to prostě není půst. Ten půst je tam od toho, aby se ti nevyplavoval inzulin v reakci na přijatou potravu a od toho se odvíjí i ostatní hladiny hormonů a celkově ten benefitní stav fastingu. Samozřejmě tě to nezabije si dát protein, ale prostě to pak není fasting ;)

Jan Navrátil Offline

Dixxik

před 1 měsícem

Odpovědět

Re: IF - protein v půstovém okně?

#7

Dixxik: Problé to není, každopádně když si dáš protein, nebo nedejbože přímo glukozu tak už to prostě není půst. Ten půst je tam od toho, aby se ti nevyplavoval inzulin v reakci na přijatou potravu a od toho se odvíjí i ostatní hladiny hormonů a celkově ten benefitní stav fastingu. Samozřejmě tě to nezabije si dát protein, ale prostě to pak není fasting ;)
S tím bych si dovolil polemizovat. Princip IF stojí především na principu oken kdy organismus nepřijímá PEVNOU STRAVU a odpočala si trávicí soustava, + všechny ty další benefity, kterých je tolik, že se mi je nechce ani vypisovat. U sportovců, kteří mají zájem i na budování svalové hmoty ( a ta se na IF buduje hodně špatně) a nebo alespoň na minimalizaci rizika katabolizace svalové tkáně se používá adaptovaný přístup, kdy sportovec přijímá v době půstu rychlevstebatelné bílkoviny, BCAA, AMG nebo alespoň Leucin. Je to o tom i pár článků T - NATION. Nic není dogma!

Martin Prchal Offline

checht777

před 1 měsícem

Odpovědět

Re: IF - protein v půstovém okně?

#8

checht777: S tím bych si dovolil polemizovat. Princip IF stojí především na principu oken kdy organismus nepřijímá PEVNOU STRAVU a odpočala si trávicí soustava, + všechny ty další benefity, kterých je tolik, že se mi je nechce ani vypisovat. U sportovců, kteří mají zájem i na budování svalové hmoty ( a ta se na IF buduje hodně špatně) a nebo alespoň na minimalizaci rizika katabolizace svalové tkáně se používá adaptovaný přístup, kdy sportovec přijímá v době půstu rychlevstebatelné bílkoviny, BCAA, AMG neb...
No je zřejmě pravda, že IF začíná být tak populární, že se to začíná šířit a upravovat do forem, které s pravým IF mají méně a méně společného. Jak už název napovídá (Intermittent fasting = přerušovaný půst) tento styl stravování ve své pravé formě stojí na onom půstu. A půst není nepříjímaní pevné potravy (nechápu, kde se tohle vzalo). Také nevím, co přesně konkrétně myslíš odpočíváním trávicí soustavy, ale to původně není účel true IF. Mezi hlavní benefity patří hormonální změny, které při půstu nastávají a výhody z nich plynoucí. Při půstu se nevyplavuje inzulin, tím pádem se zvyšuje hladina jeho antagonisty glukagonu, který mimo jiné pomáhá odbourávat a spalovat tuk. Taky při nízké hladině inzulinu je vyplavováno více růstového hormonu, který má mnoho benefitů, ale mimo jiné působí anti-katabolicky (nějakého katabolismu při IF při dostatečném příjmu živin v jídelním okně se fakt není třeba obávat, naopak popíjením bcaaček v okně půstu si člověk může spíše uškodit).

Tímhle vším chci říct, že se mi zdá, že na IF je tebou a zřejmě i velkou spoustou lidí nahlíženo z dost špatné stránky. To co se děje v těle z hormonálního hlediska je dost složitý proces, ale právě tohle je výhoda půstu, či přerušovaného půstu. Není to o odpočívání trávicí soustavy od pevného jídla, ta to zas tak nutně nepotřebuje. A pokud přijmeš cokoliv, co vyvolá reakci těla vyplavením inzulinu (od jednoduchých aminokyselin BCAA, přes proteiny a nápoje až po tuhou stravu), tak už nejsi v půstu a přicházíš a část benefitů půstu a nevyužíváš jeho plný potenciál.

T-nation už dlouho nesleduju, ale ještě když jsem ho slevoval, tak tam bývalo hodně zavádějících článků a polopravd až po úplné blbosti. Samozřejmě tam byly i skvělé a revoluční články, ale dost to záleželo, úplně jsem to nikdy nebral jako nejlepší zdroj informací. Samozřejmě nic není dogma, neříkám že si tam ten protein nemůžeš dát. Furt to nebude nic vyloženě špatného, jako kdybys tam sežral pizzu, ale je třeba pochopit, jak IF principiálně funguje a není to o odpočívání trávicí soustavy. Většinu procesů v těle řídí hormony, které jsou alfou a omegou, to je potřeba si uvědomit.

Naposledy upraveno 18.07.2019 15:34

Jan Navrátil Offline

Dixxik

před 1 měsícem

Odpovědět

Re: IF - protein v půstovém okně?

#9

Dobře odlišíme dva termíny - Intermittent fasting, což jen popis nějaké metody. která má řadu modifikací Je to relativně nová metoda přístupu k výživě obecně a je používaná zejména ke kontrole hmotnosti, a v širším plánu jako výživový protokol v různých sportech i jako podpora u různých nemocí.
"Odpočinek trávicí soustavy" je termín běžně používaný a míní se tím jen, že když po nějakou dobu nedodávíš energii do oragnismu, může se tento lépe soustředit na vnitřní procesy - buněčné opravy (autofagocytóza), zvýšení citlivosti hladin hormonů a řadu dalších věcí. Přísun energie znamená, že tělo vynakládá část energie na (TEF) - termický efekt potravin, který vyjadřuje energetickou spotřebu trávicí soustavy. Když tělo energii nedostane, trávicí soustava "odpočívá" tím, že nemusí vydávat energii. A není to malé číslo je to 10-20% jak u které makroživiny.
O pevné stravě se hovoří zejména proto, že zatěžuje trávicí soustavu energeticky podstatně více než tekutá strava. A nějaký true IF nejspíš ani neexistuje, jsou jen různé modifikace metody založené na počítání cyklů/dnů/hodin.

Druhý termín je Fasting - Půst. Není to metoda, je to pozůstatek prastaré životní nutnosti po celou éru lovců, až do doby zemědělské. Později se rovněž používal jako rituální/očistná/duchovní/léčebná záležitost a nebo v dobách neúrody. Žádná metoda, jen účel a okolnosti. Procesy v těle řídí autonomní nervový systém, v době půstu je aktivovaný sympatikus, v době jezení a trávení parasympatikus. Obě modality fungují hormonálně zcela odlišně.

Snažíš se popisovat funkce inzulinu a glukagonu, a říkáš, že to nahlížíme ze špatné stránky. Dobře, tvůj názor. Říkáš, že ..."když se nevyplavuje inzulin, tím pádem se zvyšuje hladina jeho antagonisty glukagonu".... a dále "Taky při nízké hladině inzulinu je vyplavováno více růstového hormonu".

Naproti tomu, např v knize Moderní výživa - (Roubík a kol.) - v kap. Úvod do biochemie a fyziologie sportovní výživy se píše....vylučování glukagonu snižuje růstový hormon" (str.43)... :-)

Ad T-Nation. Jestli jsi ten web někdy sledoval, tak musíš vědět, že je to relativně otevřená platforma a kvalita obsahu kolísá podle autora příspěvku. Jsou tam autoři jedni z nejlepších, průměrní i ne moc dobří. A i ti nejlepší se nestydí napsat, že se časem změnil nebo vyvinul jejich názor na nějakou věc. Tak to chodí.

A ty by sis pro změnu nemusel myslet, že každý tady čeká na něco tak mega objevného, jako třeba tvoje věta " Většinu procesů v těle řídí hormony, které jsou alfou a omegou, to je potřeba si uvědomit". Fakt myslíš, že je tady každý tydýt, který čeká na tebe až mu vysvětlíš něco tak triviálního? :-)

Naposledy upraveno 19.07.2019 19:26

Martin Prchal Offline

checht777

před 1 měsícem

Odpovědět

Re: IF - protein v půstovém okně?

#10

Jasně, zvýšení citlivosti hladin hormonů jsou benefity fastingu, at už přerušovaných, nebo delších. Autofagocytoza je možná jeden z nejlepších benefitů fastingu s potenciálem k léčbě civilizačních onemocnění. Nově se tím zabývá dost studií, např. [1], která také definuje fasting jako: "fasting is characterized by the complete deprivation of food but not water, with intervening periods of normal food intake. Based on the duration, fasting can be classified as (i) intermittent fasting (IF—e.g., alternate day fasting (≥16 hours) or 48 hours of fasting/week) or (ii) periodic fasting (PF—e.g., a minimum of 3 days of fasting every 2 or more weeks)". Tudíž fasting je kompletní odebrání potravy po určitý časový interval. Není to popíjení proteinu s glukozou, tím se připravuješ o část benefitů, který by ti IF přinesl. Možná se to rozšířilo jako určitá forma stravování, zřejmě se to i tak chybně nazývá IF, ale nemělo by.

Zřejmě je pravda, že to svoje benefity taky bude mít, jako tebou zmiňované ušetření energetické zátěže trávicí soustavy, ale já to vnímám, jako nevyužití plného potenciálu a benefitů, které plynou ať už z krátkodobého, či klidně i více denního fastingu.

Ad gluakgon, nevím odkud čerpá pan Roubík, knihu bohužel nemám. I kdyby glukagon měl přímý vliv na snižování hladiny růstového hormonu, pořád ta hladina je zřejmě dostatečně vysoká.

A nevím, na co tady kdo čeká, ale z vlastní zkušenosti vím, jak mnoho lidí vůbec nemá ponětí, jak lidské tělo funguje a akorát se drží starých zažitých brosience dogmat jako, že když si nedáš protein co tři hodiny, tak tvoje tělo rozhodně pálí svaly. Jsem rád, že ty jsi vzdělanější. :)

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6257056/

Naposledy upraveno 19.07.2019 11:08

Jan Navrátil Offline

Dixxik

před 1 měsícem

Odpovědět

Re: IF - protein v půstovém okně?

#11

Dixxik: Jasně, zvýšení citlivosti hladin hormonů jsou benefity fastingu, at už přerušovaných, nebo delších. Autofagocytoza je možná jeden z nejlepších benefitů fastingu s potenciálem k léčbě civilizačních onemocnění. Nově se tím zabývá dost studií, např., která také definuje fasting jako: "fasting is characterized by the complete deprivation of food but not water, with intervening periods of normal food intake. Based on the duration, fasting can be classified as (i) intermittent fasting (IF—e.g., altern...
Dívej, určitě se tady najdou lidi, kteří jedou v zajetých kulturistických stereotypech , a stejně tady nepochybně najdeš i lidi, kteří problematiku výživy studují do hloubky a pracují s aktuálními vědeckými poznatky.

S tím využitím, nevyužitím potenciálu IF, znovu říkám - Záleží na cíli/důvodu! Nic není dogma! Když bude můj cíl budování svalové hmoty můžu se chovat jinak než když se budu snažit léčit rakovinu.

Ad Roubík a zdroj informací v knize Moderní výživa. Je to jednoduché. V závěru je rejstřík s odkazy na 514 studií a další doporučenou literaturu.
Mimochodem, osobně mám pocit, že je to nejlepší původní česká kniha o výživě za posledních minimálně deset let.
Síle zdar.

Naposledy upraveno 19.07.2019 19:27

Za tento příspěvek bylo poděkováno 1x.

Martin Prchal Offline

checht777

před 1 měsícem

Odpovědět

11 příspěvků
Strana 1 z 1

Vytisknout